We hebben het allemaal moeten doorstaan, het praktisch rijexamen. Je denkt dat het moeilijkste deel voorbij is wanneer het theoretisch gedeelte behaald is, maar niets is minder waar. Het gevoel dat je niet genoeg oefende voor het rijexamen op het moment dat je examen start is een bekend gevoel. We kampen met vragen als:
Heb ik mijn manoeuvres genoeg geoefend?
Ben ik mijn theorie niet vergeten?
Gaat de rit lang duren?
Hoe streng gaat de examinator mij beoordelen?
De vragen die te maken hebben met zelfvertrouwen zijn vaak de dooddoeners op het examen zelf. Op het moment dat we aan onszelf beginnen twijfelen gaan we van de stress gegarandeerd fouten maken. Omdat niemand dit 100 % in de hand heeft, sommen wij hier de meest gemaakte fouten tijdens het praktisch rijexamen op zodat je jezelf nog extra goed kan voorbereiden op dit moment.
Niet letten op borden en markeringen
Het is inderdaad ongelofelijk waarmee een chauffeur allemaal rekening mee moet houden. Er zijn fietsers, voetgangers, wagens, borden, stoplichten, etc. op de baan en alsnog verwacht men dat we elk verkeersbord en elke wegmarkering gezien hebben. De enige manier om hier een ‘pro’ in te worden is door te oefenen. Autorijden is echt multitasking, door dit te oefenen en je omgeving te leren kennen, zal je deze fout niet maken op het examen!
Onzeker zijn van jezelf
Probeer je zelfzeker op te stellen en herpak je snel wanneer je een foutje maakt tijdens het examen. Beginnende studenten maken vaak de fout om tijdens hun rijexamen als een pudding in elkaar te zakken wanneer ze ontdekken dat ze een fout gemaakt hebben. Maak je geen zorgen, er zijn enkele fouten toegestaan, want niemand is perfect. Het gaat vaak niet om de fout die je maakt, maar de manier waarop je hierop reageert.
Niet aanpassen van snelheid
Er is niets vervelender dan een chauffeur die te traag of te snel rijdt. Dit heeft niet alleen invloed op je score van het praktisch rijexamen maar ook op de veiligheid van de omgeving waarin je jezelf op dat moment bevindt. Hou je ogen echt open voor verkeersborden die mogelijkse snelheidswijzigingen kunnen aangeven, want als beginnend chauffeur kan je daar op je examen zwaar op afgerekend worden. Om dit te vermijden oefen je best zoveel mogelijk in je eigen omgeving waar het examen zal plaatsvinden.
Foutief van rijbaan wisselen
Dit is iets wat zeker evident lijkt maar lang niet zo gemakkelijk is als we denken. Het gebruik van de pinkers speelt hier een grote rol. Pink op tijd, geef je omgeving de tijd om te zien dat je een manoeuvre gaat maken en pas als je zeker bent, wissel je van rijbaan.
Niet correct kijken in de spiegels
Het correct kijken in de spiegels is één van de belangrijkste aspecten om je veilig in het verkeer te begeven. Veel mensen gebruiken vaak enkel hun zijspiegels of hun achteruitkijkspiegels, maar niet de combinatie die juist het veiligste is. Let tijdens je examens op dat je in beide spiegels kijkt. Ga van de stress niet elke 3 seconden in je spiegel kijken, probeer een perfecte balans te vinden tussen controle van de wagen en je omgeving.
Behouden van weinig afstand
Iets waar examinators echt niet tegenkunnen zijn chauffeurs die al het rijgedrag hebben van een “plakker”. Vaak hebben we de neiging om dicht achter iemand te rijden tijdens het rijexamen omdat we opgejaagd zijn door de stress. Dit is voor niets nodig, neem jezelf voor het examen voor dat je geduldig zal zijn en afstand zal houden. Zorg ook dat er bij het stoppen dat er genoeg plaats is tussen jou en de wagen voor je.
Hopelijk heeft de inhoud van dit artikel je geholpen. Mocht je de inhoud van dit artikel willen bespreken of hebt u nog extra vragen, laat het dan zeker weten in de opmerkingen of spring eens binnen in ons kantoor te Sint-Niklaas voor een koffietje.
Comments